Oversigt projekter
Igennem årene har vi gennemført mange projekter, og der kommer hele tiden nye til. Det sker efter princippet om hjælp til selvhjælp, og det er udelukkende den lokale CBO-gruppe (Community Based Organization), der beslutter hvilke projekter, der skal prioriteres og sættes i gang. Det er altså ikke foreningen Projekt Cheptigit School Kenya, der bestemmer, hvad der er behov for eller hvordan et nyt projekt skal implementeres. Foreningen er alene rådgivende og støttende, og så er den fremmeste opgave at skaffe de nødvendige midler og tilse, at projekterne gennemføres som aftalt.



01
Malkegeder
En malkeged er værdifuld for en familie, fordi den giver mælk. Mælken kan bruges af familien selv, og det overskydende kan sælges og skabe en indtægt. Projektet går i sin enkelthed ud på, at femten familier har modtaget en drægtig ged. De nye kid afleveres centralt hos Adult Learning Center, der kan tilgodese nye familier. Parring af gederne foregår også centralt, således at man hele tiden kan følge med i antallet af nye geder. Målet er at højne levegrundlaget for flest mulige familier i lokalområdet. På billedet ses det nye gedehus, hvor gedebukken og de nye geder kan søge ly i de kolde nætter. Gede-projektet er sat i gang i januar 2025 og vil fortsætte med løbende evaluering.
02
Nyt køkken
Det gamle køkken er slidt og dem, der skal lave mad er meget eksponeret for røg og os. Kapaciteten er også for lille, for efterhånden er det alle skolens elever, der får et måltid mad, hver dag. Mange elever kommer fra fattige familier, hvor et dagligt måltid på skolen er et meget vigtigt supplement, der også understøtter elevernes læringsparathed. Det nye køkken forventes færdigbygget i april 2025.





03
Skolehave
Det var længe et ønske fra skolen, at man kunne etablere en skolehave, fordi man ønskede at integrere dette i undervisningen. Det lykkedes med hjælp fra et eksternt sponsorat fra 2021-24 at skabe rammerne med hegn, vandtanke, køer og ikke mindst tre drivhuse på hver 21 kvadratmeter. I dag lærer eleverne om processer ved økologisk dyrkning, samtidig med at dele af udbyttet benyttes i skolens køkken og der er faktisk afgrøder til overs som man sælger og kan tjene penge til skolens undervisningsmateriale.
04
IT-uddannelse
På Adult Learning Center (svarer til daghøjskole i Danmark) pågår et projekt med at etablere en IT-uddannelse, der giver mulighed for at få job i det private erhvervsliv. Målgruppen er unge, der har færdiggjort Secondary School (svarer til gymnasium), og som måske er i gang med en erhvervsuddannelse. Adgangen til IT og Internettet er meget begrænset i lokalområdet, hvorfor det er attraktivt at lære basale IT-kompetencer.


05
High speed Internet
Et meget konkret og værdifuldt projekt, som vi forventer færdiggjort i juni 2025, er etablering af en fiberforbindelse til Cheptigit School og Adult Learning Center. Det vil understøtte den kommende IT-uddannelse ligesom det vil give skolens elever og lærere nogle nye muligheder både i undervisning og administrativt.
06
Klasseværelser
Det var sådan det hele begyndte, nemlig med etablering af nye klasseværelser som erstatning for de gamle træbarakker. Forandringen var tydelig og mærkbar for både børn og voksne, for nu var der et støbt gulv, et tæt tag og ikke mindst langt bedre beskyttelse imod vind og vejr. Tidligere sad eleverne direkte på den bare jord. På fjorten år er der etableret tolv nye klasseværelser og nogle dejlige rammer for alle, der har sin dagligdag på skolen.


07
Adult Learning Center
Og der blev lys! Den var en fantastisk dag, da de nyetablerede solceller gjorde det muligt at tænde lys på skolen første gang. Deraf fødtes idéen om, at benytte skolen om aftenen til voksenundervisning, sådan som vi kender det fra daghøjskoler i Danmark. Adult Learning Center understøtter drømmen om at skolen bliver et ankerpunkt i lokalsamfundet, hvor mange mennesker får et positivt tilhørsforhold.
08
Toiletter
Sanitære forhold er selvsagt vigtige for at opretholde en god hygiejne, og dermed nedbringe sygdomstilfælde blandt eleverne. Foreningen har etableret toiletter til alle elever, og selvom det ikke er toiletter som vi kender i Danmark, så er det en markant forbedring. Alene muligheden for at renholde faciliteterne er essentiel.


09
Solceller
En donation fra det danske firma xxxxxxx var en mindre revolution på Cheptigit School. De gode folk fra xxxxxx rejste endda selv ned og hjalp med montage og etablering. Cheptigit ligger lidt nord for Ækvator, hvorfor det er mørkt tolv timer i døgnet. Solceller og dermed strøm til lys har givet mulighed for at benytte skolens lokaler flere timer i døgnet til glæde for mange børn og voksne.
10
Fælleshus
I takt med skolens positive udvikling, ikke blot i form af rammer, men i høj grad også et styrket lærekollegie og organisation omkring skolen, er tilstrømningen af nye elever vokset støt. I dag har skolen omkring 500 elever, hvilket er mere end en fordobling i forhold til 2011.
Det var grundlaget for et ønske om at etablere et stort lokale, hvor der er plads til alle elever og lærere. Man afholder nemlig mange fælles arrangementer, og i løbet af dagen kan temperaturen nemt stige 25 - 30 grader. Det nye fælleshus blev indviet i 2019 og bruges flittigt.


11
Uddannelse i Danmark
Da projektet i sin tid blev etableret arbejdede en ung kvinde som assistent for skoleleder Patrick Emalemba. Hun hedder Caroline Kipko, og hun er en af flere unge kenyanere som foreningen har finansieret uddannelse for. Det betyder, at Caroline har færdiggjort en kandidatuddannelse på universitetet og i dag er ansat i det statslige organ, der overvåger projekter med udenlandsk støtte blandt andet for at undgå den ellers omfattende korruption.
12
Sponsorbørn
En vigtig del af foreningens arbejde består i at facilitere de sponsorater vi modtager og som tilgår unge fra familier med meget få midler, således at de kan kommen igennem high school og dermed forbedre deres chancer for et bedre livsgrundlag. De koster 1.500,- kr. pr. elev pr. år, og det beløb dækker skolepenge samt en lille smule lommepenge. For nuværende er der seksten danske familier, der sponsorerer en elev på Cheptigit High School.


13
Skolemad
Der er udpræget fattigdom i lokalsamfundet omkring Cheptigit. Derfor har det været en prioritet at finde midler til, at alle børn kan få et måltid mad på skolen hver dag. Det startede med de mindste og i løbet af 2025 implementeres det således, at også de ældste klasser modtager dette tilbud. Mad er energi, hvilket understøtter den enkelte elevs undervisningsparathed og generelle velvære. I nogle tilfælde er dette måltid det eneste et barn får i løbet af en dag.
14
Fysiklokale
Som et nyt tiltag fra myndighedernes side har man indført en ny skolelov, hvor man skal have en række nye fag, deriblandt fysik og kemi. Da der ikke fra regeringens side medfølger midler, er det op til den enkelte skole at etablere de passende fysiske rammer. Derfor har foreningen bidraget med midler til dette, og de nye faciliteter vil stå klar til det skoleår, der starter september 2025.


15
Administrationsbygning
Det hidtil største byggeprojekt bliver den kommende administrationsbygning, hvor der skal være plads til et nyt læreværelse, køkken og badefaciliteter. I foreningens første mange år, har der været fuldt fokus på forholdene for eleverne, men der har hele tiden været et behov for at skabe gode rammer for lærere og det administrative personale. Ikke mindst for at kunne tiltrække gode kompetencer også i fremtiden.
16
Snedkerværksted
Foreningen har i en årrække understøttet et lille snedkerværksted, hvor der er blevet fremstillet skolemøbler til eget brug. Det nye ønske fra skolen og ALC (Adult Learning Center) er en mere gedigen indretning, hvor værktøj og maskiner har en fast placering. Det vil give mulighed for at lave forskellige kurser, hvilket kunne være konstruktion af et gedehus, hvilket så igen vil understøtte det igangværende projekt med opdræt af geder hos lokale familier. Vi forventer, at dette projekt færdiggøres i løbet af 2025.





17
Pre-school
Inden børn i Kenya starter i grundskole (primary school), går de to år i pre-school (4-6 år). Undervisningen er obligatorisk og følger faste læreplaner. Forskning viser, at børn, der går i pre-school, har langt bedre chancer for at gennemføre skolegangen og udvikle stærke læse- og skrivefærdigheder.
I Cheptigit School går der over 100 børn i pre-school, men staten betaler kun løn til to lærere. Vi støtter med løn til to ekstra lærere – og det gør en mærkbar forskel. Samtidig får børnene serveret et dagligt måltid mad på skolen.