top of page
Morning ceremony.jpg

Sådan opstod Projekt Cheptigit

I 2009 var Kis og Flemming Thybo på rejse i Kenya. Udover de klassiske oplevelser med storslået natur og safari besøgte Kis og Flemming en lokal skole, hvor de faldt i snak med den unge skoleleder. Med en baggrund i den danske skoleverden som lærere og skoleleder kunne Kis og Flemming hurtigt se, at denne unge skoleleder, Patrick Amalemba, var både visionær, arbejdsom og med et grundlæggende stærkt værdigrundlag og en stor glæde ved børnene. Da de kom hjem efter en fantastisk rejse, var de enige om, at den største oplevelse havde været den lille skole Cheptigit Primary School, hvor både børn og voksne havde mødt dem med en fantastisk glæde og umiddelbarhed. 

​

Kis og Flemming skrev til Patrick og spurgte om der var noget de måske kunne hjælpe med, og hvilke drømme han havde for sin skole. Det blev starten på et langt, varmt og endnu igangværende samarbejde, hvor der i første omgang var fokus på at etablere nye og bedre klasselokaler til erstatning af de gamle træbarakker, hvor børnene sad på den bare jord. Her på hjemmesiden, under Projekter ses de mange efterfølgende og varierende hjælpeprojekter, der igennem årene er gennemført. Dette har ikke mindst været muligt efter der blev etableret en forening i Danmark, med en bestyrelse bestående af stærke og engagerede mennesker, der har bidraget mange timers kreativt og frivilligt arbejde. Når foreningen afholder arrangementer er der også mange hjælpsomme frivillige, der giver en hånd med. Og alle er enige om, at den korte vej fra engagement i Danmark til realisering i Kenya giver usigelig stor mening. 

Hjælp til selvhjælp, og respekt for lokale forhold, er en hjørnesten i foreningens arbejde.

CBO-gruppen

CBO står for Community Based Organization. Det er en myndighedsgodkendt enhed bestående af lokale beboere, der har valgt at engagere sig i lokalsamfundets udvikling. De fleste har eller har haft børn på skolen, og gruppens opgave er at være bindeled imellem Cheptigit Primary School og Adult Learning Center og foreningen i Danmark.

​

CBO-gruppen mødes og diskuterer indkomne forslag til nye projekter. De prioriterer ønskerne og kommer med anbefalinger, og så hjælpe de i høj grad med, når nye projekter skal implementeres. Gruppen består af ti personer og ledes af den nu tidligere skoleleder Patrick Amalemba. Den nye skoleleder Caroline samt de daglige ledere af Adult Learning Center sidder også med i gruppen.

Den danske NGO

I juni 2015 stiftedes foreningen Projekt Cheptigit School Kenya med det formål at skabe bedre rammer for børn og unges læring i lokalområdet omkring Cheptigit Primary School. Foreningens arbejde består i at samle penge ind til de udviklingsprojekter, der er besluttet i CBO-gruppen. Indsamling sker ved private donationer og sponsorater samt ved forskellige arrangementer såsom det årlige loppemarked, der afholdes den sidste weekend i september.

​

Bestyrelsen afholder fire til fem møder årligt, herunder en generalforsamling. Foreningens vedtægter samt det seneste regnskab kan ses længere nede på siden.

Fra en lille
landsbyskole til
en stor skolelandsby...

Cheptigit Primary School var i 2009 en lille skole bestående af træbarakker, hvor børnene sad på den bare jord. Cheptigit er en landsby i det nordvestlige Kenya i nærheden af landets femte største by Eldoret. Området er fattigt og de fleste ernærer sig ved landbrug eller mindre erhverv. Denne del af Kenya ligger på en højslette, hvilket betyder, at Cheptigit er beliggende i 2.200 meters højde, hvilket giver et klima med høje temperaturer om dagen, men kulde om natten og i morgen- og aftentimerne. 

 

Da skolen efterhånden havde gennemgået en betragtelig opgradering lykkedes det at få myndighederne til at finansiere etablering af et gymnasium, Cheptigit Secondary School ved siden af grundskolen. Denne skole er blevet meget populær og huser i dag ca. 600 elever, og det er selvsagt et stort løft til lokalområdet, at man nu har disse to tilbud, og det mærkes ved, at nye familier flytter til området alene af den grund.

​

Er lyset for de lærde blot, spurgte Grundtvig retorisk, og med den danske højskolebevægelse som forbillede, er der etableret et Adult Learning Center, der bedst kan betegnes som en daghøjskole. I egne lokaler tæt ved siden af grundskolen lønner foreningen to medarbejdere, Edna og Diana, der begge arbejder med at facilitere og koordinere forskellige undervisningsforløb. Man kan lære at strikke eller betjene en computer, dyrke økologisk og bygge et hus til sine geder. Det er de voksne i området, der her får en mulighed for at tilegne sig nye kompetencer, og på den skabe et rigere liv og måske et bedre livsgrundlag.

 

Nu er der altså tre skoler i Cheptigit med tilbud til børn, unge og voksne. Det er et kraftcenter for læring, der også bemærkes og besøges af andre, der får inspiration. For det hele handler jo om, at løfte en befolkning nedefra på egne præmisser og i egen ret, så man på langt sigt styrker livsgrundlag og skaber bedre levevilkår. 

 

Bestyrelsen

Der er otte medlemmer i bestyrelsen samt én suppleant. Der afholdes generalforsamling hvert år i marts, hvor der i henhold til vedtægterne vælges en formand samt en kasserer. Nedenfor ses de enkelte medlemmer samt en kort beskrivelse.

Flemming Thybo Nielsen

Hele mit voksenliv har jeg arbejdet som lærer og skoleleder. Efter jeg blev pensionist har min kone Kis og jeg, kastet os over at hjælpe endnu flere børn, men nu i Kenya. Siden starten i 2009 har det givet os mange skønne oplevelser, og det giver så meget mening.

Flemming 1.jpg

Jan Christoffersen

Mit møde med Projekt Cheptigit var igennem mine børn, der gik på Anna Trolles Skole. Den passion jeg oplevede hos Kis og Flemming smittede og jeg tænkte, at jeg med en baggrund som ingeniør og som mangeårig underviser kunne bidrage til projektets udvikling.

Jan.jpg

Helle Lindequist

Som tidligere børnehaveklasseleder og forfatter til forskellig undervisningsmateriale har jeg altid fokuseret på børns udvikling og trivsel. Det giver stor mening for mig, at kunne hjælpe kenyanske børn til et bedre liv og skabe grundlag for et godt voksenliv.

Helle.jpg

Henriette Neerholt

Jeg er uddannet skolelærer med løbende efteruddannelse, og i dag underviser jeg børn og unge hos Ordblindetræning. Af flere omgange har jeg besøgt Cheptigit og har fået mange dejlige oplevelser og tætte relationer til både børn og voksne.

Henriette.jpg

Toos Werkhoven

I 2015 besøgte jeg Cheptigit med min mand Paul og vores søn Jonas. Det var en berigende oplevelse og siden det besøg har jeg været meget engageret i projektet - jeg kan slet ikke lade være.

Toos.jpg

Morten Winther

Jeg har arbejdet som musiklærer igennem et langt og aktivt liv, både i efterskole- og i højskoleverdenen. Jeg har endnu til gode at komme til Kenya og besøge skolen, men jeg har beskæftiget sig meget med bl.a. afrikansk musik, og har derfra stor lyst til at være med til at støtte læring i Kenya.

Morten.jpg

Janni Thuesen

Min baggrund er journalistik og jeg har arbejdet med kommunikation, marketing og ledelse. I dag er jeg organisationskonsulent hos KFUM's Sociale Arbejde og er det nyeste medlem af bestyrelsen. Det var samtalerne med Kis og Flemming, der fik mig med om bord.

Janni.jpg

Nikolaj Stærmose

Som svigersøn har jeg fulgt arbejdet i Cheptigit siden begyndelsen og været fascineret af, hvor meget man kan udrette. Derfor har jeg engageret mig personligt, men også igennem min virksomhed Juliana Drivhuse A/S i dette meningsfulde arbejde.

Nikolaj.jpg

Kis Thybo

Det gik lige i hjertet på mig, da Flemming og jeg besøgte Cheptigit første gang. I dag kan jeg med glæde se den store forandring vi har kunnet understøtte, og samtidig bliver jeg glad, når jeg oplever det lokale engagement, for det er det, der for alvor driver forandring.

Kis.jpg

Dokumenter

Ifølge dansk lovgivning skal en forening som vores offentliggøre vedtægter og regnskaber. Disse kan ses her. Er der spørgsmål er man altid velkommen til at skrive til mail@cheptigit.dk.

bottom of page